ارتودنسی دندان چیست؟ انواع روش های درمان ارتودنسی

ارتودنسی دندان چیست؟ انواع روش های درمان ارتودنسی

فهرست مطالب

به عبارت ساده هر وقت دندان‌‌ها و فک ناهماهنگ شوند و نظم و هم سطحی طبیعی خود را از دست بدهند، باید به دنبال ارتونسی دندان باشید. فرد بیمار از طریق متخصصین ارتودنسی با روش‌های گوناگون ارتودنسی به تصحیح، هماهنگ کردن و نظم دادن به دندان‌ها می‌پردازد.

با این کار دندان‌ها و فک‌ها به حالت طبیعی و عادی خود برمی‌گردند و طرح لبخندشان نیز زیباتر خواهد شد. در واقع نظم دادن به دندان‌ها به منظور ارتودنسی دندان در کلینیک دندانپزشکی تام انجام می‌گیرد.

ارتودنسی دندان مناسب چه کسانی است؟

افرادی که از مشکلات زیر رنج می‌برند به ارتودنسی دندان نیاز دارند:
• وجود فاصله بین دندان‌های بالا و پایین حتی در حالت بسته بودن دهان یا همان اپن بایت
• جلو بودن دندان‌های فک بالا نسبت به دندان‌های فک پایین یا همان اوربایت
• جلو بودن دندان‌های فک پایین، نسبت به دندان‌های فک بالا یا همان آندر بایت
• وجود فاصله بین دندان‌ها
• کج بودن دندان‌ها
• بیرون زدن دندان‌ها
• داخل رفتگی دندانی
• انحراف فک
• شلوغی و ازدحام دندان‌ها یا کراودینگ
• قرار گرفتن دندان‌های یک فک، پشت دندان‌های فک دیگر یا همان کراس بایت

تیم متخصصین کلینیک دندانپزشکی تام با مجرب ترین دندان پزشکان و کارکنان پشتیبانی حرفه ای آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز می باشند. جهت تعیین وقت ویزیت با شماره تماس های 02126318965  و 02122517637 با ما در ارتباط باشید.

انواع روش‌های درمانی ارتودنسی دندان

برای یافتن بهترین روش ارتودنسی دندان باید به عوامل گوناگونی مانند میزان ناهماهنگ بودن دندان‌ها، سن بیمار، هزینه قابل پرداخت توسط بیمار و ……. توجه کرد. بیمار می‌تواند با مراجعه به دندانپزشک یا متخصصین ارتودنسی از او مشاوره گرفته و با انواع روش‌های ارتودنسی، قیمت انواع گوناگون ارتودنسی و مدت دوره درمان آشنا شود.

ادامه مطلب
راهنمای مراقبت از ارتودنسی دندان + حین و بعد از انجام

یکی از مزیت‌های ارتودنسی دندان، تاثیر آن بر چهره افراد و نیز روشی درمانی به شمار می‌رود. برای اینکه بتوانیم بهترین شیوه ارتودنسی را بیابیم ابتدا باید با انواع روش‌های ارتودنسی آشنا شویم:

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت

یکی از شیوه‌های رایج برای نظم دادن به دندان‌ها، ارتودنسی ثابت است که در آن بعد از نصب براکت‌ها، تا انتهای درمان به خارج کردن این ارتودنسی نیازی نیست. به همین دلیل به این روش ارتودنسی ثابت می‌گویند. مدت درمان در ارتودنسی ثابت بین ۱ تا ۳ سال است.

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک دندان، بعد از نصب براکت‌ها داخل دندان، می‌توان آن را از دهان خارج کرد. در واقع براکت‌ها در این روش به دندان‌ها متصل نیستند.

ارتودنسی فلزی (ارتودنسی سنتی)

ارتودنسی فلزی روشی ابتدایی و قدیمی بوده که امروزه نیز رواج داشته و از رایج‌ترین روش‌های درمانی است. ارتودنسی فلزی امروزه تغییرات گسترده‌ای نسبت به گذشته داشته است. در شکل این نوع از ارتودنسی ثابت، براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی کوچکتر شده‌اند. ارتودنسی فلزی از لحاظ هزینه مقرون به صرفه بوده است.

این نوع از ارتودنسی دندان برای درمان تمام بیماری‌های دندانی و فکی مناسب تلقی می‌شود. اما برای کسانی که نمی‌خواهند ارتودنسی دندان‌هایشان پدیدار شود گزینه مناسبی نیست.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی همانند ارتودنسی فلزی ثابت است. عملکرد ارتودنسی سرامیکی نیز تماماً با ارتودنسی فلزی مشابه و به یک شکل است. تفاوت این دو ارتودنسی دندان، در نوع سرامیکی براکت‌های شفاف و همرنگ دندان بوده که در ساخت این نوع ارتودنسی استفاده می‌شود.

ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی سنتی کمتر پدیدار می‌شود و به چشم نمی‌آید. همچنین سرعت طول درمان و نتیجه این درمان نسبت به اینویزیلاین‌ها سریعتر بوده و از این نظر بهترین روش ارتودنسی به شمار می‌آید. ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی فلزی گران‌تر است و احتمال تغییر رنگ براکت‌های آن وجود دارد. برای اینکه این ارتودنسی ظاهر خود را حفظ کند به مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان بیشتری در طول درمان نیاز دارد.

ادامه مطلب
ارتودنسی دیجیتال چیست؟

ارتودنسی پشت دندانی

بریس‌های پشت دندانی روش رایجی نبوده و به ندرت می‌توان نام این نوع از ارتودنسی دندان را جز بهترین روش‌های ارتودنسی دندانی دید. لینگوال (همان ارتودنسی پشت دندانی) تماماً به ارتودنسی فلزی شباهت دارد. با این تفاوت که ارتودنسی پشت دندانی همانطور که از اسمش پیداست به پشت دندان چسبیده می‌شود نه جلوی دندان.

به همین دلیل نوعی ارتودنسی نامرئی به شمار می‌رود. از مزیت‌های آن می‌توان به کاملاً نامرئی بودن این ارتودنسی دندان اشاره کرد. اما از معایب هم دارد که به شرح زیر است:
• بالا بودن هزینه ارتودنسی پشت دندانی نسبت به انواع دیگر ارتودنسی‌های دندان.
• مشکل بودن تمیز کردن و مراقبت از این نوع ارتودنسی.
• بیمار ممکن است اوایل درمان ارتودنسی لینگوال احساس درد زیادی را تجربه کند.
• نصب و تنظیم این نوع ارتودنسی برای متخصصان بسیار دشوار است.

ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف

ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف

اینویزیلاین‌ها گونه‌ای از ارتودنسی متحرک‌اند و یک روش نوظهور ارتودنسی به شمار می‌روند که بین بزرگسالان محبوبیت زیادی دارند. اینویزیلاین‌ها به شکل قالب‌های شفاف پلاستیکی‌اند که به ندرت سایر افراد از وجود این ارتودنسی در دهان مطلع می‌شوند.

برای بیمار، هم زمان با استفاده از این ارتودنسی محدودیت غذایی وجود نداشته و از دید افراد نیز نامرئی بوده است. این ارتودنسی دندان برای کودکان مناسب نبوده و هزینه آن نیز بیشتر از بقیه روش‌های ارتودنسی است. طول درمان با این ارتودنسی بیشتر از سایر روش‌ها بوده است و مناسب انواع مشکلات دهان و دندان نیست. در این نوع ارتودنسی دندان ممکن است پلاک‌ها گم شود. در صورت مراقبت نادرست ممکن است رنگ یا فرم پلاک‌ها تغییر کند.

ادامه مطلب
دندان قروچه

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون برگرفته از ارتودنسی فلزی بوده اما مدرن‌تر و از یک ساز و کار لغزشی در طراحی این ارتودنسی استفاده شده است. به گونه‌ای که سیم‌های ارتودنسی با جابجایی دندان‌ها خود به خودی تنظیم و به مراجعه مکرر به دندانپزشکی نیاز نیست.

در این نوع ارتودنسی دندان، نظافت و بهداشت دهان و دندان‌ها راحت‌تر است. روش دیمون بهترین روش ارتودنسی از لحاظ سرعت درمان است. درد در روش ارتودنسی دیمون کمتر اما هزینه آن به نسبت زیاد بوده و جزو ارتودنسی‌های مرئی به شمار می‌رود.

بهترین روش ارتودنسی دندان برای سنین مختلف

هر کدام از روش‌های ارتودنسی دندان، مزایا و عیوب مخصوص به خود را دارد. بنابراین نمی‌توان به طور قطع بیان کرد که کدام روش بهترین بوده. اما با توجه به پیشنهاد متخصصین ارتودنسی، ارتودنسی مناسب برای هر یک از گروه‌های سنی این گونه است:
• ارتودنسی دندان کودکان: ارتودنسی فلزی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی رنگی (گونه‌ای از ارتودنسی فلزی است)
• ارتودنسی دندان نوجوانان: ارتودنسی رنگی، ارتودنسی فلزی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف.
• ارتودنسی دندان بزرگسالان: ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف.

بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران

مراجعه به کلینیک دندانپزشکی معتبر باعث می‌شود تا نسبت به طی کردن مراحل ارتودنسی دندان، اطمینان خاطر داشته باشید. کلینیک دندان پزشکی تام، به دنبال هدیه یک لبخند زیبا به چهریتان است. متخصصان با تجربه با بررسی نوع دندان شما بهترین روش ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهند.

یادتان باشد که لبخند شما سزاوار یک دندانپزشک حاذق است. در کلینیک تام ارتودنسی ایمپلنت، لمینت، جراحی لثه و… زیر نظر دندانپزشکان ماهر با تضمین و اطمینان کامل انجام می‌گیرد.

اطلاعات نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *